mediationproces

Hoe verloopt een mediationproces?

Een mediationproces verloopt in verschillende fases. Handig voor u om te weten als u mediation overweegt bij een arbeidsconflict. Lees meer

Gesprek met medewerker

De transitievergoeding verlagen, hoe doet u dat?

Werknemers met minstens twee dienstjaren hebben bij einde van het dienstverband recht op een transitievergoeding. U kunt de hoogte van die transitievergoeding verlagen door (eerder) betaalde kosten in mindering te brengen als u de juiste stappen neemt. Lees meer

Sociale media op de werkvloer

Sociale media op de werkvloer

Hanneke is niet tevreden over haar salaris en vindt dat ze veel te hard moet werken. En dat laat ze via sociale media ook de hele wereld weten. Dat is vervelend. Wat mag u wel en niet verbieden op het gebied van sociale media? En wat is slim om te doen? Lees meer

Pesten op het werk

Pesten op het werk: dit moet u weten

Waar mensen samenwerken kan ongewenst gedrag voorkomen zoals pesten. Pesten kan leiden tot verzuim en arbeidsongeschiktheid. Hoe kunt u het herkennen, wat kunt er aan doen en hoe kunt u het voorkomen? Lees meer

Feedbackgesprek

Kritiek uiten in een feedbackgesprek: “Nou moet je eens even heel goed luisteren!”

U ergert zich al enige tijd aan Dennis omdat die nooit zijn gereedschap opruimt terwijl zijn collega’s dat wel netjes doen. Hij is al vele malen aangesproken op dit gedrag. Tijd voor een gesprek. U heeft kritiek en wil graag dat Dennis zijn manier van werken aanpast. Maar u zit ook niet op een arbeidsconflict te wachten. Dus hoe houdt u zo effectief mogelijk een feedbackgesprek?
Lees meer

Boetebeding

De boete in een concurrentiebeding: het boetebeding

Het boetebeding? Als uw onderneming mogelijk risico’s loopt indien een werknemer bij een concurrent gaat werken, kunt u dit proberen te voorkomen door in de arbeidsovereenkomst een concurrentiebeding op te nemen. Doe dat dan wel met een goede stok achter de deur en neem een boete op. Lees meer

Werknemer niet echt ziek

Werknemer niet echt ziek. Wat moet ik doen?

Een werknemer meldt zich ziek. U heeft er een hard hoofd in of de ziekmelding terecht is. Bijvoorbeeld omdat de ziekmelding kort na een conflictsituatie of functioneringsgesprek plaatsvindt waarbij de werknemer kritiek heeft ontvangen. Wat kunt u doen? Lees meer

Concurrentiebeding Relatiebeding

Concurrentiebeding en relatiebeding

Een werknemer die een hele verkooptak heeft opgezet en dus de kenner bij uitstek is van uw bedrijf, gaat er vandoor. Hij heeft de kneepjes van het vak bij u geleerd en gaat er nu een ander gelukkig mee maken. U was heel blij met hem en u gunt hem het beste, maar uzelf ook. Hoe beschermt u het beste uw bedrijfsbelang? Lees meer

Mediator kiezen

Een mediator kiezen voor een arbeidsconflict: hoe doet u dat?

Mediation kan een perfect middel zijn om een slepend conflict tot een goed einde brengen. Een goed einde voor alle partijen. Maar dan moet wel al aan alle voorwaarden worden voldaan. Een goede mediator kiezen is een van die voorwaarden. Hoe kiest u een mediator die bij u past? Lees meer

Zelf arbeidsconflicten oplossen

Tips om conflicten zelf op te lossen

Tips om conflicten zelf op te lossen Als arbeidsrechtmediator kom ik vaak pas aan tafel als conflicten behoorlijk zijn opgelopen. De ‘strijders’ achten het conflict onoplosbaar.  In vrijwel alle gevallen is de communicatie spaak gelopen en is er een negatieve spiraal ontstaan waarin het vertrouwen in de ander steeds verder weg is gezakt. Regelmatig wordt […]